Wyeliminowanie niezgodnych z prawem reklam z Kielc – końcówka trzyletniego okresu przejściowego uchwały krajobrazowej

Zgodnie z uchwałą krajobrazową przyjętą przez radnych Kielc w 2022 roku, wszelkie reklamy, które nie są zgodne z jej postanowieniami, mają zostać usunięte z przestrzeni publicznej do połowy maja. Celem tego działania jest zakończenie trzyletniego okresu przejściowego od momentu wprowadzenia uchwały. Miasto zapewnia, że będzie prowadziło szeroko zakrojone kampanie informacyjne i starannie unikało podejmowania kroków, które mogłyby negatywnie wpłynąć na działalność przedsiębiorstw.
Pełny zakres przepisów wynikających z uchwały krajobrazowej wejdzie w życie w Kielcach 13 maja 2025 roku. Ich głównym celem jest wprowadzenie porządku w miejskiej estetyce. Jak podkreśliła prezydentka miasta Agata Wojda, przyjęcie tej uchwały wymagało wielu lat zmagania się z różnymi trudnościami. Przypomniała również, że uchwała została przyjęta w 2022 roku i od tamtego czasu obowiązuje trzyletni okres przejściowy.
Prezydentka podkreśliła, że zmiany wprowadzane przez uchwałę mają na celu nie tylko poprawę estetyki miejskiej, ale także ograniczenie zawirowań informacyjnych i poprawę jakości przestrzeni publicznej. Stwierdziła, że reklamy powinny być dostosowane do współczesnych standardów komunikacyjnych, a nie tylko widoczne. Zapewniła, że miasto będzie starało się pomóc przedsiębiorcom w przejściu przez ten proces bez niepotrzebnych napięć.
Przedstawiciele miasta zapowiadają, że większy nacisk zostanie położony na dialog i edukację. Prezydentka Wojda dodała, że miasto przygotowało pakiety informacyjne i poradniki, a także serię spotkań z przedsiębiorcami, projektantami i właścicielami nieruchomości. Pierwsze takie spotkanie odbędzie się już we wtorek, a kolejne są zaplanowane na kwiecień.
Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc, przypomniał, że Kielce zostały podzielone na cztery strefy – od najbardziej restrykcyjnej (Strefa A, obejmująca Śródmieście i Białogon) do strefy D obejmującej m.in. tereny zielone i parki. Najbardziej intensywne zmiany odczują mieszkańcy centrum miasta, gdzie obecnie panuje największy chaos reklamowy.
Właściciele nośników reklamowych już teraz otrzymują powiadomienia przypominające o obowiązku dostosowania się do nowych przepisów i potencjalnych konsekwencjach w postaci kar finansowych za niezgodność z uchwałą. Kary mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie za każdy nielegalny nośnik. Syska podkreślił jednak, że celem miasta nie jest karanie, ale promowanie dobrowolnego dostosowania się do przepisów przez przedsiębiorców.
Dominik Kwietniewski, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Architektury, przedstawił techniczne aspekty uchwały. Wskazał, że w ścisłym centrum miasta (Strefa A) wprowadzony zostanie zakaz umieszczania reklam – dopuszczalne będą jedynie szyldy informujące o prowadzonej działalności. Dodatkowo, banery, siatki, tablice świetlne czy wyświetlacze zmiennej treści będą niedozwolone. Szyldy muszą znajdować się tylko na parterze, w tak zwanej strefie reklamowej, i muszą być wyrównane względem siebie.
Ogólne zasady obowiązujące na terenie całego miasta obejmują także zakaz używania „potykaczy” poza ogródkami gastronomicznymi oraz ograniczenia dotyczące szyldów elektronicznych i powierzchni zajmowanej przez reklamy. Właściciele nieruchomości mogą mieć maksymalnie 10 elementów reklamowych na lokal – w tym jedną naklejkę na każde okno i drzwi oraz szyldy na elewacji.
Po 13 maja urzędnicy rozpoczną kontrolę przestrzeni miejskiej. W przypadku wykrycia niezgodności z uchwałą, przedsiębiorcy będą najpierw wzywani do dostosowania reklam w wyznaczonym terminie. Kwietniewski podkreślił, że kary będą nakładane dopiero w przypadku braku reakcji na takie wezwanie.
Przedstawiciele miasta zapewniają, że będą służyć pomocą na każdym etapie procesu. Podkreślili, że pracownicy Wydziału Inwestycji i Architektury są dostępni zarówno mailowo, telefonicznie, jak i osobiście. Chcą oni współpracować z mieszkańcami i przedsiębiorcami w celu poprawy jakości przestrzeni miejskiej.
Uchwała krajobrazowa została przyjęta przez radnych Kielc w kwietniu 2022 roku.