Zmiany w organizacji ruchu ulicy Żelaznej związane z montażem nowej windy
20 stycznia, w godzinach wieczornych nastąpią zmiany w organizacji ruchu na wschodniej jezdni ulicy Żelaznej w Kielcach – informuje Miejski Zarząd Dróg. Powodem jest rozpoczęcie prac przez firmę INTERO Serwis Sp. z o.o., która ma za zadanie dostarczyć i zamontować windę przy ul. Henryka Sienkiewicza. Działania firmy obejmują także konieczne prace montażowo-budowlane.
Na długości około 60 metrów, od zatoki autobusowej do wjazdu na hotelowy parking, zostaną wprowadzone następujące zmiany: ograniczenie prędkości do 30 km/h, zamknięcie prawego pasa jezdni dla ruchu, zwężenie środkowego pasa jezdni do 3,25 m oraz lewego pasa jezdni do 2,75 m. Na zwężonym lewym pasie jezdni wprowadzony zostanie zakaz wjazdu dla pojazdów ciężarowych o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
Zwracamy się do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na tym odcinku. Przepraszamy za wszelkie utrudnienia. Te tymczasowe zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywały do końca kwietnia 2025 roku.
Nowa winda, która ma ułatwić dostęp do przejścia podziemnego dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodziców z wózkami czy turystom z ciężkimi bagażami, powstanie po południowej stronie wejścia do tunelu na ul. H. Sienkiewicza. Prace mają zakończyć się 7 maja 2025 roku. Zgodnie z informacjami prezydentki Kielc Agaty Wojdy, całość inwestycji będzie finansowana z budżetu miasta.
Za priorytet uznajemy stworzenie infrastruktury komfortowej i bezpiecznej dla wszystkich mieszkańców Kielc, a zwłaszcza dla osób ze specjalnymi potrzebami i podróżujących. Planujemy również budowę dwóch kolejnych wind: przed dworcem PKP od strony ulicy Żelaznej oraz od ulicy Mielczarskiego.
Projekt przewiduje budowę windy o wymiarach 2,4 m x 1,4 m i udźwigu 1600 kg. Wejście do windy od strony wschodniej będzie zlokalizowane na poziomie chodnika przy ul. Sienkiewicza. Winda będzie przelotowa, a wyjście w tunelu będzie po stronie zachodniej. Nadszybie windy zostanie wykonane ze stalowej konstrukcji i szkła hartowanego. W części podziemnej zaprojektowano maszynownię dźwigu oraz bezpośrednie dojście do tunelu.
W ramach prac planowane jest wykonanie szybu i nadszybia windy, budowa dojścia do tunelu podziemnego wraz z przebiciem ściany tunelu, wykonanie instalacji elektrycznej, odtworzenie nawierzchni pasa drogowego oraz przywrócenie zieleni po zakończeniu robót budowlanych. Od stycznia do marca wykonawca będzie prowadził prace związane z robotami przygotowawczymi, rozbiórkowymi oraz ziemnymi.
Na kwiecień i maj zaplanowane są prace wykończeniowe, takie jak tynkowanie, układanie posadzki, montaż dźwigu, a także prace instalacyjne (elektryczne i sanitarne), odtworzenie nawierzchni i zieleni. Koszt robót budowlanych wynosi 1 123 000 zł.